12.09.2023
arbeider

Een langdurig zieke werknemer helpen re-integreren is geen eenvoudige opdracht. Om dit proces te vergemakkelijken, kunnen werkgevers vanaf 1 april 2023 een werkhervattingspremie aanvragen ter waarde van 1000 euro. Maar wat zijn de precieze voorwaarden? En hoe kunt u een premie aanvragen? Preventieadviseur Premed maakt u graag wegwijs.

Wanneer kom ik in aanmerking voor een werkhervattingspremie?

Als werkgever heeft u recht op een premie als een werknemer minstens één jaar arbeidsongeschikt was en het werk hervat binnen de periode van 1 april 2023 tot 1 maart 2025. Dit kan een werknemer zijn die al bij u in dienst was of iemand die net bij u start. De werknemer heeft hiervoor toestemming nodig van zijn/haar arts of ziekenfonds.

Welk arbeidsovereenkomsten vallen onder een werkhervattingspremie?

Belangrijk is dat de werkhervatting minstens drie maand bedraagt en dat op basis van de volgende overeenkomsten:

  • een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur, of bepaalde duur met een verwachte duur van minstens drie maanden;
  • een overeenkomst in het kader van een alternerende opleiding;
  • een tijdelijke aanstelling voor onbepaalde duur, of bepaalde duur (met een verwachte duur van minstens drie maanden) in een onderwijsinstelling;
  • een statutaire benoeming;
  • een stage met het oog op een statutaire benoeming in de openbare sector.

Welk type arbeid komt niet in aanmerking?

  • een tewerkstelling verricht buiten het normale arbeidscircuit (PC 327);
  • een flexi-job;
  • gelegenheidswerk;
  • een tewerkstelling die al lopende is bij het begin van de periode van arbeidsongeschiktheid;
  • een tewerkstelling als vrijwillig brandweerman, vrijwillig ambulancier of vrijwilliger van de civiele bescherming.

Een gedetailleerd en volledig overzicht van de voorwaarden vindt u terug op de website van het RIZIV.

Hoe vraag ik een werkhervattingspremie aan?

Per werknemer kan u één werkhervattingspremie aanvragen, ten vroegste na de eerste drie maanden van het aangepaste werk. Die aanvraag kan u op twee manieren doen:

Een re-integratietraject opstarten voor uw zieke werknemer?

Premed begeleidt u door alle stappen. Wij zorgen voor de nodige opstartdocumenten en zoeken samen met u en uw werknemer naar haalbare en comfortabele manieren voor een vlotte instroom. Neem gerust contact op via info@premed.be, wij behandelen uw vraag met zorg.

Boekhouder en medewerker personeelsadministratie Tom Peeters
03.07.2024

Collega in de kijker - Tom Peeters

Tom werkt bij Premed als boekhouder en HR-medewerker, en geniet van de afwisselende taken die hij hier uitvoert. Hij beheert de financiën, ondersteunt medewerkers en helpt bij het gebouwbeheer. Tom ko...
Meer lezen